דיאטה – לא לפני הילדים

במקום לדבר עם הילדים על "השמנה" או "בעיית משקל" כדאי לעזור להם לאמץ הרגלים נכונים

הורים רבים מבקשים מאיתנו הדרכה לגבי סוגיה רגישה במיוחד: איך לגרום לילדים להבין שיש להם בעיית משקל וכיצד לרתום אותם לטפל "בבעיה" ולהתחיל דיאטה על מנת להשיל ק"ג מיותרים.

הבקשה נובעת כמובן מדאגה כנה לילדים, ואכן השמנה היא בעיה בריאותית כבדת משקל – אולם חשוב מאוד לגשת לנושא זה בזהירות וברגישות, ולהקדיש תשומת לב לאופן שבו מתמודדים עם הקושי, שכן, להתייחסות ההורים השלכות משמעותיות ואפילו הרות גורל עבור ילדיהם, הן בהווה והן בהמשך חייהם.

ההמלצה הראשונה שלנו להורים המודאגים אולי מפתיעה, לשחרר את הילדים מאחריות ולקחת את האחריות על עצמם: אם מבוגרים מתקשים במקרים רבים להיפטר מקילוגרמים עודפים למרות שהם מודעים לסכנות הבריאותיות ולמחיר הדעות הקדומות על אנשים בעודף משקל, הרי שאי אפשר לצפות מילדים – גם אלה שלכאורה "מבינים שיש להם בעיה" ו"יש להם מוטיבציה לרזות" – להיות אחראים למשקלם או אפילו לשאת על כתפיהם "רק" חלק מאותה אחריות.

בהתאם, נקודת המוצא לשינוי נכון באורח החיים היא הימנעות משימוש במילים כמו "דיאטה" או אפילו "משקל". למעשה, רשימת המילים ה"אסורות" צריכה לכלול גם את "השמנה", "המון קלוריות", "עודף משקל", "משמין" וכו'. במקום כל אלה נשתמש ב"בריא יותר", "ארוחות" ו"תזונה", שכן המפתח הוא לא מספר הקילוגרמים אלא אורח החיים, ההרגלים, ואם נעזור לילדים לסגל דפוסים נכונים, הרי שקילוגרמים מיותרים אם ישנם פשוט ירדו כמו מעצמם.

6 דרכים להתמודדות נכונה עם בעיית עודף משקל בגיל צעיר

  1. בלי אשמה ובושה: יצירת רגשי אשמה או תחושת בושה לא רק שלא תסייע לילדים לעבור לאורח חיים בריא אלא אף עלולה להוביל לתוצאות הפוכות – הפרעות אכילה, דיכאון ועוד. אל תצעקו על הילדים, אל תאיימו עליהם ואל תענישו אותם בגלל התנהלות בנושאי אוכל ופעילות גופנית. אגב, המלצה זו כמו גם אלה שיפורטו בהמשך, תקפה גם עבור ילדים ש"לא אוכלים כלום" או שבאמת לא אוכלים כמעט כלום.
  2. דוגמה אישית: לא בכדי דרשו חז"ל "נאה דורש נאה מקיים" – הורים שמבקשים להקנות הרגלי תזונה בריאים יותר לילדיהם צריכים קודם כל להקפיד על תזונתם שלהם, שכן ילדים לומדים מהוריהם בעיקר דרך התבוננות וחיקוי.
  3. לא מדברים, עושים: עם ילדים בני 12 ומטה המתאפיינים במשקל עודף אין שום טעם כאמור לדבר על "משקל" – יש לסייע להם לסגל דפוסי אכילה נכונים יותר והדרך הטובה ביותר להתחיל בכך היא לקבוע זמנים קבועים כך שהארוחות תהיינה סדירות, בדיוק כפי שהמקלחת היומית מתבצעת בשעה קבועה וידועה.
  4. פחות טלוויזיה ומחשב, יותר פעילות גופנית: ילדים מטבעם אוהבים לשחק אבל בימינו חלק ניכר מהמשחקים הם מול מחשב או בסמארטפון, בטאבלט ובאופן כללי מול מסך, ומבלי שחלק גדול מהשרירים החשובים בגוף כלל יופעלו. כדאי להגביל את הישיבה מול הטלוויזיה או צג המחשב לשעה עד שעתיים ביום, אם כי קחו בחשבון שללא תחליפים מהנים יהיה לכם קשה עד בלתי אפשרי ליישם את ההגבלה.

בנוסף חשוב לשלב פעילות גופנית בשגרת היומיום – פעמיים בשבוע חוג מתאים (מחול, כדורסל, ג'ודו ועוד), פעילות משותפת לכל המשפחה בסופי שבוע (משחקי כדור בגינה ליד הבית, רכיבה על אופניים או טיול רגלי בפארק או לאורך החוף, וכו'), עלייה במדרגות במקום במעלית והליכה ברגל לבית הספר ולחברים במקום נסיעה במכונית. לפחות שעה ביום לטובת פעילות גופנית.

חשוב להדגיש כי פעילות גופנית חיונית גם לילדים ללא עודף משקל.

  1. תמיכה מכל המשפחה: המשפחה היא הבסיס להצלחה של הירידה במשקל והמעבר לאורח חיים בריא של הילדים, ועל כן חשוב לתפקד כנבחרת מגובשת שניצבת בפני משימה חשובה. ארוחה משותפת היא הזדמנות נהדרת לשיתוף פעולה משפחתי: משלב התכנון מה אוכלים, דרך הכנת המנות ועריכתו של השולחן וכלה בפינוי ובניקיון – כולם עובדים ביחד ומחויבים להצלחת הארוחה ולחוויה טובה ונעימה. רצוי להקדיש תשומת לב וזמן גם לאכילה עצמה: בנחת לאכול לאט וללעוס היטב, עם צלחת, כמובן בישיבה. לפנות זמן לארוחה. ארוחה כזו יוצרת פחות מתח סביב סוגיות כגון "מי אוכל מה וכמה", ועוד כדאי לדעת כי במשפחות הנוהגות לאכול בצוותא נרשמים פחות מקרים של משקל עודף בקרב הילדים.
  2. התמדה: אורח חיים בריא הוא כזה שמקפידים עליו באופן קבוע, כל יום וכל היום. סגלו הרגלי אכילה נכונים בעצמכם, ולילדיכם, ויפה שעה אחת קודם – ככל שתנחילו להם דפוסים נכונים בגיל צעיר יותר, כך יהיה להם קל יותר להפנים ולאמץ, וסוגיית עודף המשקל תזכה למענה טבעי ואפקטיבי להפליא.